Door de start van de winter hebben auto’s speciale aandacht nodig om de lage temperaturen en steeds onvoorspelbaardere weersomstandigheden aan te kunnen. Weinig bekend maar wel cruciaal voor tankstations: de omschakeling van zomer- naar winterbrandstof. Deze verandering, die op 1 oktober plaatsvindt, gebeurt natuurlijk ongemerkt voor de meeste automobilisten. Toch heeft het een directe impact op de prestaties van auto’s.
Voor winterse temperaturen
Het diesel- en benzineaanbod tijdens de wintermaanden is anders dan tijdens de zomermaanden. Vanaf 1 oktober introduceren de Belgische tankstations – en die in de meeste andere Europese landen – brandstoffen met een speciale samenstelling om de winterse omstandigheden te weerstaan. Deze aanpassing is noodzakelijk door de temperatuurverschillen tussen de seizoenen. Voor benzine verhoogt de toevoeging van butaan de zogenaamde dampdruk, waardoor de motor gemakkelijker brandstof ontbrandt bij lagere temperaturen. Diesel daarentegen wordt verrijkt met specifieke additieven die de vorming van paraffinekristallen voorkomen, die filters of pompen kunnen blokkeren als de thermometer onder nul zakt.
In de praktijk garanderen deze winterbrandstoffen dat motoren probleemloos draaien bij temperaturen van -10°C of zelfs -20°C. En dat alles zonder echte impact op de brandstofprijzen aan de pomp of de CO2-uitstoot. Voor tankstations is deze overgang nu volop bezig. Vanaf 1 mei volgend jaar keren ze terug naar zomerbrandstoffen.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom een volle tank in de winter?
Naast het belang van de juiste brandstof voor het juiste seizoen, is er nog iets eenvoudigs (maar niet zo bekend) dat je kunt doen om een verschil te maken: zorg dat je brandstoftank vol blijft in de winter. Het lijkt misschien triviaal, maar het is essentieel voor de gezondheid van je motor, vooral bij dieselwagens. Een van de grootste risico’s in de winter is condensatie of vocht in de tank, een fenomeen dat vooral optreedt als de tank bijna leeg is.
Hoe leger de tank, hoe meer omgevingslucht binnendringt. Deze koude lucht bevat vocht, dat condenseert en verandert in water. De aanwezigheid van water in de brandstoftank kan enkele problemen veroorzaken. In dieselmotoren kan het leiden tot een slechte verbranding en zelfs schade als het water de injectoren bereikt. Water vermengd met brandstof kan ook corrosie van de tank en motoronderdelen veroorzaken. Het maakt het ook moeilijk om de motor ‘s ochtends te starten. Met een volle tank is er minder ruimte beschikbaar voor lucht en dus voor vochtigheid, waardoor het fenomeen van condensatie vermindert.
Dubbel voordeel?
Naast het mechanische aspect is er nog een ander voordeel aan een volle tank: het bespaart tijd wanneer je een dringende verplaatsing moet doen. In het midden van de winter, wanneer de temperaturen onder nul zakken en de wegen glad zijn, is het vaak aangenamer om je auto te kunnen starten zonder naar het tankstation te moeten.
In elk geval is het ook handig om te weten dat er speciale additieven bestaan om het vocht te verwijderen, mocht er zich condens vormen in de tank.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be